Donauweg 5

De organisatie groeit en het wagenpark groeit mee, In 1979 wordt besloten tot de bouw van een hypermodern Centraal Magazijn, met daarboven op de eerste verdieping het nieuwe Hoofdkantoor.

1980-Donauweg.jpg

Werktekening gevel nieuwe Magazijn/Hoofdkantoor Donauweg 5 Amsterdam. Dit nieuwe magazijn wordt gebouwd door de eigen Bouwkundige Dienst onder leiding van de heer Willem Oosterveld.
1979-tekening-Donauweg.jpg


Medio 1980 wordt het nieuwe Distributie Centrum en Hoofdkantoor van Dirk van den Broek Supermarkten aan de Donauweg in Amsterdam in gebruik genomen. Een gebouw met strakke lijnen en geen overbodige luxe. Wel zijn er een aantal nieuwe snufjes in het magazijn aangebracht. Zo is er de kettingbaan, die haaks op de looppaden over de hele breedte van het magazijn loopt.
De orderpickers hoeven niet meer het hele pand door te lopen met hun containers, want op die kettingbaan draaien constant de lege rolcontainers. Als zij een container vol hebben gestapeld, brengen zij hem naar het eind van het pad en zetten hem op de kettingbaan, terwijl zij tegelijkertijd een lege container er weer afhalen.

Kettingbaan.jpg Balaman.jpg

Een 2e nieuwtje is de Balaman een hijswerktuig, waarmee 1 man met gemak en zonder te tillen een rolcontainer met volle kratten bier-of frisdranken kan vullen. De Balaman tilt in1 keer met gemak 4 kratten.


Nog een nieuwtje zijn de laad-en los kuilen voor de vrachtwagens. Deze zetten in de kuil hun laadklep gelijk met de vloer van het magazijn en rijden op die manier de rolcontainers of pallets in of uit hun wagen.

Er is aan alles gedacht om zo efficiŽnt mogelijk te werken. Elke minuut dat een vrachtwagen stil staat, omdat hij moet wachten, kost geld. (Een vrachtwagen die gras staat te eten kost geld).
1980-vrachtwagens-compilatie.jpg 1985-Donauweg.jpg


Vorige | Volgende