Header
Header

Branchevreemd

1962-11-17-branche-vervaging.jpg

Toen Dirk van den Broek startte met zelfbediening en later met een supermarkt, mocht hij niet zomaar alles verkopen.
Het assortiment bestond uit de traditionele kruidenierswaren, non-food, zuivel en vleeswaren.


Maar wat niet verkocht mocht worden was: brood, poelierswaren, diepvries kip, diepvries vis, auto-accessoires, anti vries, textiel, lampen, etc. Deze artikelen werden verkocht bij de speciaal handel, zoals de bakker, poelier, etc. Je moest daarvoor ook speciale diploma’s hebben. Dat werd genoemd
Branchevreemde artikelen.


1957-06-13-zelfbediening-supermarkt-Volkskrant.jpg

Daar verzette Dirk van den Broek zich natuurlijk tegen. Hij kon verschillende van deze producten goedkoper verkopen, dan tot nu toe normaal was. Dit was weer zeer tegen de zin van de zogenaamde vakhandel.
Zij probeerden de leveringen aan Dirk van den Broek te blokkeren. Unilever meldde zelfs in een krantenartikel, dat de diepvries kabeljauw die Dirk verkocht van slechte kwaliteit zou zijn, want een pak van 400 gram voor 99 cent, dat kon niet. Zelf verkocht Unilever onder het merk Iglo een pak kabeljauw van 400 gram voor 1,75. Iedereen kwam in opstand. De autobranche maakte bekend, dat de leveringen van autoaccessoires aan Dirk van den Broek waren stopgezet. Philips verbood de verkoop van gloeilampen, maar Dirk had een leverancier gevonden in Duitsland, die deze Philips lampen wel kon leveren. Dirk van den Broek reageerde laconiek op alle kritiek:
Als de kwaliteit van mijn kabeljauw zo slecht is, waarom wordt het dan door de klant zo massaal gekocht? .

Op deze pagina enkele kranten artikelen uit de jaren ‘50 en ’60.







1962-12-15-kabeljauw.jpg 1966-zeeforel-LWF0298.jpg 1956-03-29-vlees-diepvries-groente-Vrije-Volk.jpg 1957-branche-vreemde-produkten-gebak.jpg 1964-11-10-beboet-te-hoge-prijzen-tandenborstels-LWF0280.jpg 1964-11-10-beboet-tandenborstel-Telegraaf.jpg 1963-11-06-anti-vries.jpg 1963-12-01-anti-vries-.jpg 1962-11-16-prijzenoorlog-anti-vries.jpg


1962-kop-auto-accessoires.jpg

1962-cartoon-auto-acc.jpg
1962-12-04-auto-accessoires.jpg
1962-12-07-auto-accessoires.jpg 1962-12-05-Dirk-auto-accessoires-Telegraaf.jpg


Patat en softijs


In 1953 introduceert Dirk van den Broek, als eerste in Amsterdam patates frites als snack tussendoor. Hij verkoopt de patat in een puntzak in zijn snackbar, die gevestigd is in de supermarkt aan de Kinkerstraat. Dirk verkoopt ook kroketten, die in de eigen bakkerij gemaakt worden.


Sportreizen


Dirk van den Broek heeft wat met voetballen. Reeds vroeg in het bestaan van D-Tours begon Dirk van den Broek met speciale voetbalreizen. Het ging hier voornamelijk om wedstrijden om de Europa Cup, want onze clubs Feyenoord en Ajax deden het geweldig, zij behoorden tot de absolute wereldtop.