De Eerste Discount Supermarkt van Nederland

Na de eerste zelfbedieningswinkel in Amsterdam in 1948 en de eerste supermarkt
In Nederland in 1953, start Dirk in 1962 als eerste met de “Discount Formule” in al zijn
filialen. In een advertentie uit 1962 vertelt hij wat “Discount” precies inhoud en wat de
voordelen voor de klant zijn.

1962-1967uitgesloten-vaste-prijs.jpg

In 1962 bepalen A-merkfabrikanten nog voor welke verkoopprijs een product moet worden
verkocht. Dirk van den Broek is het daar niet mee eens. Die verkoopprijzen zijn veel te
hoog. Dirk van den Broek wil gewoon zelf zijn verkoopprijzen bepalen. Hij creëert
inkoopvoordeel door kostenbesparing, efficiënte bedrijfsvoering en groot in te kopen. Zo
kan hij de producten goedkoper aanbieden aan de klant, DISCOUNT, maar dat mag dus niet.
(“10 dubbeltjes is meer dan 4 kwartjes”).

1963-07-11Halen-maar.jpg 1963-03-08Discount.jpg 1962-11-02Discount.jpg

Het teruggeven aan de klant van het inkoopvoordeel in de vorm van lagere prijzen is
verboden. Dirk van den Broek ontketent een prijzenoorlog. Hij verlaagt zijn prijzen. A-
merkfabrikanten die niet voor rede vatbaar zijn, stoppen hierdoor met leveren. Dirk van
den Broek importeert zelfs producten uit het buitenland om te voorkomen dat de schappen
leeg raken. Ruim 15 jaar later – in 1977- zwicht de laatste A-merkleverancier. Met de strijd
tegen de vastgestelde verkoopprijzen verricht Dirk van den Broek baanbrekend werk. Met
zijn prijzenoorlog legt Dirk van den Broek de basis voor het prijsbeleid zoals we dat nu in
alle supermarkten kennen. Supermarkten zijn voortaan vrij om zelf de verkoopprijzen te
bepalen. Met de consument als grote winnaar. En Nederland wordt prijsbewust. Met dank
aan Dirk van den Broek die blijft strijden voor de laagste prijzen van ons land.


← Terug