Verticale prijsbinding - prijsoorlog
Dirk is niet bang voor de confrontatie. Hij schopt graag tegen heilige huisjes. Een van die heilige huisjes is de vastgestelde verkoopprijs. De merkartikel fabrikant bepaalt de verkoopprijs van zijn producten aan de consument.
Dat kunnen wij ons heden ten dage niet meer voorstellen. Maar een pak Douwe Egberts koffie, Honig zelfrijzend bakmeel, Unox soep, Omo, Sunil, enz. enz. worden overal voor dezelfde prijs verkocht. Doordat Dirk van den Broek zeer efficient werkt en tussenpersonen, zoals de grossier heeft uitgeschakeld, door direct rechtstreeks bij de fabrikant te kopen, kan hij alle merkartikelen voor een lagere prijs aanbieden. Maar dat mag niet van het kartel, als je dat doet wordt je uitgesloten van levering. Die strijd gaat Dirk van den Broek aan. Als hij ook daadwerkelijk wordt uitgesloten van levering door verschillende merkartikel fabrikanten, gaat hij handel importeren uit het buitenland. Duitsland, België, Frankrijk, Engeland, enz.
Het heeft maar liefst 15 jaar geduurd en verscheidene rechtszaken gekost maar helemaal aan het eind, is Dirk van den Broek als overwinnaar uit de strijd gekomen. Maar de grootste winnaar is natuurlijk de consument.
Met de strijd tegen de vastgestelde verkoopprijzen verricht Dirk van den Broek baanbrekend werk. Met zijn prijzenoorlog legt Dirk van den Broek de basis voor het prijsbeleid zoals we dat nu in alle supermarkten kennen. Supermarkten zijn voortaan vrij om zelf de verkoopprijzen te bepalen. Met de consument als grote winnaar. En Nederland wordt prijsbewust. Met dank aan Dirk van den Broek die blijft strijden voor de laagste prijzen van ons land.
Een Scheutje meer