De eerste grote supermarkt van nederland

In 1953 gaat de eerste grote supermarkt open, aan de Kinkerstraat in Amsterdam.

dirk-1954-kinkerstraat.jpg

Het is 1953, op de hoek van de Kinkerstraat / Bilderdijkstraat, staat een pand leeg.
Een aantal zelfstandige winkeliers slaan de handen ineen en besluiten het pand gezamenlijk te huren.

Zij beginnen aan een experiment, door er hun eigen winkeltjes in te openen, een kruidenier, een bakker, slager, groenteman etc. Dus alles onder een dak, een soort overdekte markt, erg vooruitstrevend in die tijd.
Echter de klant moet wel bij ieder afzonderlijk afrekenen.

Dat is [u]onhandig[/u] vindt Dirk.

Zij adverteren ook ieder apart, en beginnen elkaar te beconcurreren. Dirk van den Broek ziet dat gebeuren en denkt bij zichzelf: Dat kan nooit lang goed gaan. Hij gaat bijna dagelijks kijken in die zaak. Hij noteert elke keer het aantal klanten, en of ze met volle boodschappentassen de deur uitgaan.

Hij ziet dat hij snel gelijk krijgt. Na ongeveer een half jaar is de hele zaak failliet.
Zo kan Dirk voor een prikkie de failliete boel overnemen.


1954-kinkerstraat2.jpg

Ondertussen heeft van den Broek gelezen, over het fenomeen Supermarket. Dit is een grote zelfbedieningszaak met een heel uitgebreid assortiment. Een groot succes in Amerika.
Als het een succes in Amerika is, dan zal het in Nederland ook aanslaan, zo denkt Van den Broek.
En hij begint in het pand aan de Kinkerstraat een Supermarkt, naar Amerikaans voorbeeld.
Het assortiment wordt uitgebreid met o.a. diepvries producten, waaronder bevroren vlees, een groente en fruit afdeling, een vers gebak assortiment, non-food artikelen, drogisterij art. etc.

Op de 2e etage van het pand, zit een heuse verse banketbakkerij, die bij de overname hoorde. Hier komt het verse gebak vandaan. Naast het pand aan de kant van de Bilderdijkstraat zit ook nog een lunchroom, waar de klanten na het boodschappen doen gezellig een kopje koffie kunnen drinken.

De eerste complete grote supermarkt van Nederland is een feit. En hij heet:

DIRK VAN DEN BROEK SUPERMARKT NV


1954-microfoon-kinkerstraat.jpg

En natuurlijk alles voor de laagste prijs, want dat is de consument intussen gewend van Dirk.
Naast adverteren is de microfoon een geweldig hulpmiddel. Net als op de markt staat Dirk als standwerker zijn acties aan te prijzen tussen zijn klanten.

Ongeveer een jaar later, komen een aantal winkeliers op initiatief van Dirk van den Broek bij elkaar.
Zij willen tegenover de grote concurrenten zoals De Gruyter, Simon de Wit en Albert Heijn een blok vormen. De ZIKO wordt opgericht, Een inkoopcombinatie met ongeveer 15 leden. Zij zijn allen kruideniers en hebben vestigingen door het hele land. De doelstelling is om gezamenlijk in te kopen om daardoor lagere prijzen te kunnen bedingen bij de fabrikanten. Alleen op die manier kunnen zij concurreren tegen de grote jongens.
Nog een manier om goedkoper te kunnen zijn, is om de groothandel uit te schakelen. Die zat altijd nog tussen de fabrikant en de winkels. Zelf een groot magazijn beginnen en rechtstreeks bij de fabrikant bestellen en in je eigen magazijn af laten leveren, weer een kostenpost gesaneerd.

En zo groeit Dirk van den Broek uit tot een begrip. Hij is de goedkoopste kruidenier van Amsterdam en omgeving, door slim in te kopen en goed op de kosten te letten en deze voordelen aan de klant te gunnen. Iets dat tot op de dag van vandaag nog steeds zo is. Nog steeds dat Scheutje meer.


1955-advertentie-3-winkels.JPG 1956-logo-kinkerstr.jpg 1958-kinkerstraat.jpg 1963-diepvries-Kinkerstraat.jpg

1963-diepvriesafdeling-Kinkerstraat.jpg 1963-interieur-heropening-kinkerstraat.jpg 1963zuivel-afdeling-Kinkerstraat.jpg

← Terug